mięśnie kegla

Start

Ćwicz mięśnie Kegla - silne mięśnie dna miednicy, sprawna wagina i orgazm

Dodano sobota, 12 maj 2012

Mięśnie Kegla, znane też jako mięśnie dna miednicy, rozpostarte są między kością łonową a ogonową i stanowią strukturalną podporę dla organów wewnętrznych. Są rodzajem naturalnego hamaka podtrzymującego wewnętrzne narządy na swoim miejscu. Dzięki mięśniom dna miednicy intensywny ruch, śmiech, czy kichnięcia nie zagrażają stabilności organów wewnętrznych.

Mięśnie Kegla

Mięsień dźwigacz odbytu (łac. musculus levator ani) - mięsień występujący symetrycznie po obu stronach miednicy współtworząc dno miednicy; dzieli się na dwie części: mięsień łonowo-guziczny (z przedu) oraz biodrowo-guziczny (z tylna).  Mięsień dźwigacz odbytu odpowiada za prawidłowe uniesienie przepony miednicy i odbytu oraz zwęża światło odbytnicy, cewki moczowej, a u kobiet waginy (pochwy).

Mięsień guziczny (łac. musculus coccygeus) - parzysty mięsień o kształcie przypominającym trójkąt. Głównym zadaniem mięśnia jest wzmocnienie dna miednicy.

Mięsień zwieracz zewnętrzny odbytu (łac. mulsculus sphincter ani externus) - pojedynczy mięsień, o owalnym kształcie, który obejmuje odbytnicę. Poprzeczne prążkowanie mięśnia sprawia, że jego napięcie zależy od naszej woli. Podczas spoczynku mięsień jest napięty, natomiast podczas skurczu ściany odbytu silniej są do siebie przyciskane.

Mięsień zwieracz cewki moczowej (łac. musculus sphincter urethrae) - mięsień w przypadku, którego występują różnice w zależności od płci. U mężczyzn obejmuje on jedynie cewkę moczową, u kobiet również waginę (pochwę). U kobiet jest to dość słaby mięsień. Mięsień ten odpowiada za zwężanie i wzmacnianie zwieracza wewnętrznego cewki moczowej.

Mięsień poprzeczny głęboki krocza (łac. musculus transversus perinei profundus) - mięsień przebiegający w tylnej części przepony moczowo-płciowej. U kobiet mięsień ten jest o wiele słabszy. Funkcją mięśnia jest stabilizacja cewki moczowej.

Mięsień poprzeczny powierzchowny krocza (łac. musculus transversus perinei superficialis) - parzysty mięsień biegnący pod przeponą moczowo-płciową, a dokładniej jej tylnym brzegiem. Mięsień ten napina środek ścięgnisty.

Mięsień opuszkowo-gąbczasty (łac. musculus bulbospongiosus) - mięsień o cechach zmiennych w zależności od płci. U kobiet cechy te są bardziej pierwotne, ponieważ mięsień ma związek ze zwieraczem zewnętrznym odbytu. Natomiast w przypadku mężczyzn mięsień obejmuje opuszkę i nasadę prącia. Funkcja mięśnia opuszkowo-gąbczastego jest wyraźniej zaznaczona u mężczyzn, ponieważ jest on niezbędny w procesie wzwodu i wytrysku. U kobiet podczas aktu płciowego umożliwia uwalnianie wydzieliny z gruczołów przedsionkowych większych.

Mięsień kulszowo-jamisty (łac. musculus ischiocavernosus) – mięsień znajdujący się symetrycznie w sąsiedztwie mięśnia opuszkowo-gąbczastego. Mięsień ten bierze udział w mechanizmie wzwodu.

Mięśnie Kegla – konsekwencje ich dysfunkcji

Mięśnie Kegla, o których zwykle nie myślimy, przykuwają naszą uwagę dopiero wówczas, gdy tracą swoją siłę. Wiotkie lub uszkodzone mięśnie dna miednicy obniżają  komfort życia. Najczęściej problemy tych partii mięśni dotyczą kobiet, a to z powodu kobiecej anatomii i fizjologii. Ciężka praca fizyczna, uprawianie sportów siłowych, porody, otyłość, stres, zaburzenia hormonalne i przekwitanie osłabiają strukturę mięśni dna miednicy.

Obniżona funkcjonalność mięśni Kegla powoduje:

zmniejszenie satysfakcji seksualnej kobiety podczas zbliżeń waginalnych
nietrzymanie moczu (inkontynencja)
obniżanie się i wypadanie narządów rodnych
wady postawy

Zanim zaczniesz ćwiczyć mięśnie Kegla

Ćwiczenia mięśni Kegla są bardzo ważne nie tylko w procesie leczenia, ale także jako profilaktyka w nietrzymaniu moczu. Lokalizacja mięśni dna miednicy i kontrola prawidłowego ich napinania to spore wyzwanie.
Jest kilka prostych sposobów na odszukanie mięśni Kegla:

1. Usiądź na krawędzi stołu z nogami w lekkim rozkroku. Następnie zachowując tę samą pozycję, postaraj się napinać mięśnie wokół cewki moczowej i odbytu. Mięśnie zaangażowane do tego ćwiczenia, to właśnie mięśnie Kegla. Należy pamiętać, by przy ćwiczeniu tym mięśnie pośladków i nóg były rozluźnione.
2. Leżąc na plecach wsuń dwa palce do waginy (pochwy), a następnie zaciśnij mięśnie tak, by poczuć ucisk na palcach.
3. Podczas oddawania moczu (mikcji) wstrzymaj jego strumień. Grupa mięśniowa zaangażowana do tego to właśnie mięśnie Kegla.

W treningu mięśni Kegla bardzo przydatnym akcesorium są kulki waginalne, zwane też kulkami gejszy. Ćwiczenia z użyciem kulek waginalnych zalecane są kobietom przez seksuologów, ginekologów, położne i doule.
Zadbaj o mięśnie Kegla już dziś.